RECENSIE ?OOR?

Mama don?t like no guitarpickers ?round here

De moeite van een bezoek aan Utrecht waard is zeker de nieuwe documentaire van Jacqueline van Vugt die zich met haar camera begaf in wat vooral een mannenbolwerk lijkt: het gitaarwinkeltje De Plug aan de Amsterdamse Ruysdaalkade. Wat begint als een willekeurige registratie van de clientele van de winkel, ontwikkelt zich tot een bij vlagen hartverscheurend verhaal over de liefde voor de muziek en het muzikantenleven die zich soms zo moeilijk laat combineren met andere relaties. Rock?n roll eist zijn tol. De titel van de film is afkomstig uit een oud bluesnummer dat door een van de klanten van de winkel van Peter Boelen los uit de pols wordt gespeeld en gezongen. Mama don?t like no guitarpickers ?round here, want gitaar spelen en kinderen opvoeden blijkt een lastige opgave.

?Kutvraag,? zegt gitarist David Hollestelle dan ook als Van Vugt hem vraagt hoe het muziekleven zich combineert met familie, terwijl zijn zoon op de achtergrond tokkelend op zijn gitaar een beetje zit te lachen. In het leven van anderen zijn er wraakzuchtige ex-vriendinnen en ex-vrouwen die veelvuldig door drank en drugs aangetaste muzikanten het vaderschap onthouden. Brian, een Amerikaan die zijn lever aan gort heeft gezopen. In zijn door ziekte ingeteerde gezicht is nog te zien dat hij ooit David Bowie-achtig mooi was. Zijn twee kinderen wonen vlak bij, maar hij mag ze niet ontmoeten. Een briljant performer, ooit toetsenist van De Gigantjes, verwoest door drank en verdriet. Hij hangt vaak rond in De Plug, waar eigenaar Peter behalve gitaren in- en verkoopt ook verhalen aanhoort, adviezen geeft, biertjes haalt, een zomerhit (?blablabla?) probeert te lanceren en bovendien zelf ook de grootst mogelijke moeite moet doen om zijn twaalfjarige dochter Claire te mogen zien, een strijd die voor de rechter uitgevochten wordt.

Zonder te oordelen, zonder enig spoortje pathetiek toont Van Vugt vanuit dat kleine epicentrum waar ongebreideld de liefde voor de gitaar wordt gevierd hoe aanstekelijk, romantisch en verslavend het muzikantenbestaan kan zijn en dat voor die overgave soms een andere rekening betaald moet worden.

RECENSIE IN MUZIEKBLAD OOR